FugaEneas

poema sinfonico
1990


Track Record

  • First Performance: Tongeren (June 12, 1993) by BRTN Philharmonic Orchestra, cond. Alexander Rahbari, for the Festival of Flanders
  • Recording: 
    • Tongeren (June 12, 1993) BRTN-TVTWEE (BRTN Philharmonic, Rahbari)
    • Brussels (June 14, 1993) BRTN Radio 3-EBU (BRTN Philharmonic, Rahbari)

Program Notes

Dit symfonisch gedicht neemt, zoals de titel reeds laat vermoeden, de Vlucht van Aeneas, zoals verteld in de Aeneïs van Vergilius (een Klassiek-Romeinse schrijver uit de eerste eeuw van onze tijdrekening), als leiddraad. In plaats van echter letterlijk verhalend te zijn, bestaat de structuur eerder uit een aantal grotere lyrisch-dramatische "tableaux" : de storm op zee, de ontmoeting met Dido in Carthago, het verhaal van de brand van Troje, de ontluikende liefde tussen Dido en Aeneas en tenslotte Aeneas' vlucht uit Carthago. Van deze feitelijke gebeurtenissen wordt vooral de psychologische dimensie in orkestrale kleuren omgezet. Elk tableau wordt gekarakteriseerd door een specifieke kleur. Zo is de storm vooral opgebouwd rond ruisklanken, glissandi en windmachine, met zware, percuttante accenten. De ontmoeting met Dido krijgt een eerder feeëriek karakter door het gebruik van o.m. Harp en Crotalen (kleine vingercymbaaltjes), gecombineerd met tamboerijn. Het verhaal van de val van Troje (het Fagottentrio), opgevat als een soort flash-back, draait rondom allerlei pizzicato - achtige klanken, doorweven met schetterende kopers. Hierna keren we terug bij het Dido-gegeven, waaruit zich een nieuw element (het Noodlot ?) profileert in de kopers en het slagwerk. Het Dido-gegeven en het Aeneas-motief versmelten in een meer romantische sequens, waarvan het zwaartepunt bij de strijkers ligt, maar die echter ruw verstoord wordt door het voorgaande koperelement. In de coda blijft weer enkel het Aeneas-motief over… Daarnaast is deze compositie tevens een soort huldebetoon aan J.S.Bach. Het Aeneasmotief (la-re-mi-fa), dat in verschillende varianten voorkomt doorheen het gehele symfonische gedicht, verwijst immers rechtstreeks naar het hoofdthema uit "Die Kunst der Fuge". Bovendien begint en eindigt het stuk als een "versierd koraal", met als cantus firmus een vierstemmige canon op dit hoofdmotief in het hoornkwartet…


Specifications

Duration:ca 14 min
Instruments:3 Flauti (1º anche Piccolo
3º anche Alto in Sol)
2 Oboi e Corno Inglese in Fa
2 Clarinetti e 1 Clarinetto Basso in Sib
3 Fagotti
4 Corni in Fa
3 Trombe
3 Tromboni
1 Tuba
Perc 1 (Timp - 2 Bongo - 2 Conga - Woodblock - Templeblock)
Perc 2 (Tam-Tam - Piatto sosp. medio e picc. - Vibrafono - Gran'Cassa - Crotali)
Perc 3 (Wind - Marimba - Campane - Triangolo - Crotali - Tamb.Basco - Tom-Tom)
Arpa
Archi

Performance materials

pdf Download the score