Some Press Quotations

Picture

"...Hodechtri begint ingetogen. De instrumenten bouwen aarzelende lijnen op. Voorzichtig sijpelen de eerste elektronische vervormingen van de akoestische klanken binnen. Het stuk is uitgewerkt als een interactief spel waarbij bepaalde instrumenten door hun speltechniek (bijvoorbeeld door harder of lichter met de strijkstok te drukken) de elektronische vervorming van andere instrumenten controleren. Dat groeit gaandeweg uit tot een extatische laag van boventonen, als een zwerm lawaaierige vogeltjes die boven het ensemble kwettert. Het is een originele bijdrage binnen de elektro-akoestische muziek, en dat weet het Weense publiek duidelijk te appreciëren: vanop de balkons klinkt luid bravogeroep. " (Maarten Beirens in 'De Standaard', December 2, 2006)

"...durch elektronische Transformation von Instrumentalklängen Zustände großer Verschmelzung dieser Ebenen herbeiführte. Mikrotonal verfärbte Konsonanzen ergaben dabei eine behutsam tastende Klangfarben-Dramaturgie und melodische Gebilde, die sich einander annäherten, sich beinahe fanden und erneut entfernten: Mit fast minimalistischen Mitteln gelang so große Differenzierung. " (daen in 'Der Standard', November 11, 2006)

" ... een muzikale blokkendoos die het kind in de bezoekers aansprak" (Maarten Beirens in 'De Standaard', December 7, 2004)

"Meditative Stimmung entstand bei der Uraufführung ... die eigenwillige Klangwelt eines Werkes, das beinahe ohne natürlich erzeugte Geigentöne auskommt, mit großer Leidenschaft." (Heike Trimpert in 'Ruhr Nachrichten', July 7, 2004)

"...creatieve output, waarin allerlei interessante orkestwerken zitten, veel kamermuziek, en ook een opera." (Maarten Beirens in 'De Standaard', May 7, 2001)

"...Peter Swinnen est l'une des personnalités les plus actives du milieu musical belge. ... référence à la forme baroque ... une écriture harmonique très libre." (Michel Debrocq in 'Le Soir', May 7, 2001)

"...getuigde van een sterke verbeeldingskracht en melodieuze, poëtische kwaliteit... muzikale meerwaarde." (Maarten Beirens in 'De Standaard', December 8, 1998)

"...signe un difficile, amusant et subtil quatuor pour clarinettes." (Claude Gingras in 'La Presse', June 13, 1997)

"... een intiem-lyrische overpeinzing bij een motto van Petrarca, door de piano omspeeld met naar Messiaen knipogend vogelgekwetter. Het stuk mijdt overbodige effecten ... De moeilijkheid ligt hem in het ... nauwkeurig doseren van de dynamische gradaties tussen stil, stiller en stilst." (Jo Paumen in 'De Standaard', May 21, 1997 )

"... is zijn muziek sterk genoeg om zonder al die uitleg gesmaakt te kunnen worden ... Helder en doorzichtig is het lijnenspel dat zich voortbeweegt in een dwingende, maar niet opdringerige ritmiek." (Elly Rutten in 'De Morgen', January 20, 1996)

"... est une oeuvre poétique et musicale qui mérite l'attention. Pour son originalité d'abord. ... un long poéme chanté, réflexion très intériorisée ... Il y a de la tragédie grècque dans l'âpreté du chant, ... la musique fait corps avec le propos." (René Servin in 'Le Figaro', April 11, 1995)

"L'envoûtante musique ... de Swinnen ..." (José Mespouille in 'Vers l'Avenir', March 22, 1995)

"Naar de vorm ... een soort opera gemaakt, volgens een redenering die niet zo ver af staat van het Renaissance-gedachtengoed over antiek drama. ... een partituur die 'modernistisch' aandoet." (Pieter T'Jonck in 'De Standaard', April 1, 1995)

"... est truffée d'idées originales qui s'enchaînent en épisodes nettements contrastés" (Michel Debrocq in 'Le Soir', March 7, 1994)

"... en bovendien, 'met mijn muziek mag gerust gelachen worden' ..." (Karel Bultynck in 'Het Volk', January 23, 1993)

"Swinnen kent zijn vak, springt handig om met vormen en technieken, ... varieert met timbres en gaat in de dynamiek tot het uiterste..." (Frieda Verdonk in 'De Standaard', March 7, 1994)

"...in het eerste deel een opgewekte dialoog, spetterend van levensdrift. In het laatste deel toonde Peter Swinnen zich een knap orkestrator en een groot humorist." (Elly Rutten in 'De Morgen', March 7, 1994)