Geist, hab' Un-eft

per Quartetto d'Archi
2005


Track Record

  • First Performance: Rotselaar (November 1, 2005) by the Ensor String Quartet

Program Notes

In tegenstelling tot een klassiek strijkkwartet is de partituur van "Geist, hab’ Un-eft" verwerkt in een klassiek kaartspel van 4 * 13 kaarten. De vier spelers trekken om beurten een kaart - waarop een muzikaal fragment staat -, voeren die uit, waarna zij een nieuwe kaart trekken, en zo voort tot alle 52 kaarten 'gespeeld' zijn. Het muzikale materiaal op de kaarten is een eerbetoon aan de 4 grote B's uit de muziekgeschiedenis: Bach, Beethoven, Brahms en Bartok. Van elk van deze 4 componisten heb ik het thema genomen van een fuga in Bes (resp. uit het Wohltemperiertes Klavier, de Große Fugue, de Händel-variaties en de muziek voor Strijkers, Slagwerk en Celesta) en in verschillende gedaanten verwerkt tot een soort quadruple fuga op die 4 thema's, gegroepeerd in 4 "exposities" van 13 kaarten, gekenmerkt door een eigen kleur/timbre en tempo. De titel weerspiegelt dit. "Geist, hab' Un-eft" is immers een anagram van "Fughetta in Bes", 13 letters, gerangschikt in 4 woorden van ongelijke lengte.

Veel luisterplezier

Peter Swinnen


Note for the performers

The piece consists of 4 * 13 separate pages, like an ordinary card game. To start the performance, (4?) volunteers from the public should be invited to mangle each group of 13 cards (hearts, clubs, diamonds, spades). Then the four groups should be stacked on a table in between the four musicians, backside of the cards up, with the spades below the diamonds, below the clubs, below the hearts (so each card has its backside up, and the hearts are on top). A (5th?) volunteer from the public determines the starting order of the musicians. In this order, each musician takes a card from the stack on the table, and starts playing, with the musicians following each other at a distance of 1 or 2 measures at their own choice (like in a fugue). When a player ends his card, he should take a new card from the stack on the table, wait for the other musicians to arrive at the next bar, and start playing this new card. It is important that all bars remain synchronised between all players! The first player who will start a new group (clubs, diamonds or spades) will have to start with his first beat together with the first beat of the other musicians, but then, of course, go on in his new tempo. The next players should then sync on his bars and his tempo, until everybody is in sync again. The game ends when all cards have been played.

Enjoy!

Peter Swinnen


Specifications

Duration:ca 15 min
Instruments:2 Violins
Viola
Violoncello

Performance materials

pdf Download the score